Helaas, ik vond het zo’n leuke tool. Maar Google Trends blijkt dus niet zulke zinvolle antwoorden te geven….

 

google-trends

In Google Trends kun je bijvoorbeeld kijken of er meer naar ‘Rotterdam’ of meer naar ‘Nijmegen’ wordt gezocht. En dat dan als aanwijzing zien voor welke stad bijvoorbeeld meer toeristen trekt. Maar nu lees ik lees ik dat dit niet werkt.

Zo vind je op Google Trends dat er meer wordt gezocht op hotdog dan op hamburger, terwijl er  10x zo veel hamburgers worden verkocht als hotdogs.

Een paar problemen die worden genoemd:

  • Google verandert zijn algoritme voortdurend, wat vergelijk je eigenlijk met elkaar?
  • Verwarring over woorden. Hamburgers kunnen ook inwoners van die Duitse stad zijn
  • Bepaalde onderwerpen zijn populairder om over te bloggen en om naar te zoeken. Er wordt meer gezocht naar Justin Bieber dan naar The Beatles, maar die laatste heeft echt meer platen / CDs verkocht……

Hoe nu verder? Heb jij een idee hoe je nog wél Google Trends kunt gebruiken voor marktonderzoek?

 

Advertenties