alles in een keuken machine

Op de Hanzehogeschool werken we met Sharepoint, een samenwerkings-pakket van Microsoft. Een goed idee: een pakket dat heel veel kan. Maar in de praktijk (zie dit artikel ) werkt het minder goed. Een paar citaten:

1. User Experience. “Why do millions of people use Twitter, Google docs or Facebook? Part of the answer is undoubtedly the simplicity of their consumer-grade user experience for the individual, and the way these tools enable them to connect with others. A tool that does one thing well will usually be used ahead of a tool that does many things poorly or even adequately. User experience *is* the product as far as people are concerned…..More and more people are able to use tools like Dropbox, Skype or Google Apps as work arounds for poor internal systems.”

2. Silos and Document graveyards. “The basic model of SharePoint assumes each site is a silo that does not need to share content with other sites…….there are too few…sharing features in the platform….. This is a big problem for users…. ”

3. A document-centric model. “SharePoint assumes the pivot for knowledge sharing is a document object……this assumption makes it harder than necessary to navigate the social networks of the organisation or to locate and find expertise.”

Met andere woorden: het werkt niet even logisch en gegevens zijn moeilijk te vinden en te delen. Sharepoint wil te veel. Als een alles-in-één-keukenmachine. In theorie een goed idee, in de praktijk niet handig.

Advertenties